Skolordförrådsarbete

Skolans läroplan genomsyras idag av flera språkliga förmågor. Eleverna ska kunna analysera, dra slutsatser, reflektera, jämföra, diskutera, förklara och beskriva. Ett bra språk och ett tillräckligt ordförråd är förutsättningar för att lyckas.  Hur kan vi verka för att stärka förståelsen och uttrycksförmågan? Hur kan vi i skolan arbeta för att stärka elevernas ordförråd? Dagens inlägg handlar om arbete med skolordförråd, en del av ett språkutvecklande arbetssätt.




På Sofielundsskolan arbetar lärarna med följande steg:

Utgå från kontexten
När man introducerar ord börjar man med att presentera kontexten från boken/texten man har läst/arbetar med.
Förklara ordet
Ordbetydelsen förklaras på ett elevvänligt sätt. Den elevvänliga förklaringen ska förklara ordets betydelse genom vardagsspråk.

Uttala ordet
Eleverna upprepar ordet högt för att förstärka ljudbilden.
Presentera ordet i nya sammanhang
För att undvika att elever låser sig till presenterad kontext behöver man nu ge exempel på andra sammanhang där ordet kan användas. Ett bra sätt att komma på exempel är att börja tänka på ställen som barn är bekanta med, saker som de gör och saker som de är intresserade av
Låt eleverna använda ordet
Välj aktiviteter som uppmuntrar eleverna till att interagera med ord. Genom att till exempel svara på frågor, förklara exempel eller ge egna exempel, gestaltning, arbeta med ordassociationer, skrivande etc.

Uppföljande ordaktiviteter
För att lära sig ord på en djupare nivå behöver man återkomma till orden vid upprepade tillfällen. Innan varje aktivitet repeteras orden och deras betydelser. Aktiviteterna beräknas ta ca 10-15 min. Uppföljande aktiviteter bör pågå i minst tre dagar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teknik: fem enkla maskiner