Känslobudbärare
Växthusets skola har tidigare haft en aktiv blogg, som numera finns kvar som inspirationskälla. Bloggen hemsida är www.slojdsalarna.se
På bloggen kan vi läsa om ett projekt i årskurs 4, känslobudbärare. Eleverna har arbetat i par och har fått fokusera på två känslor. De har skapat en figur av spillvirke och hittat ett uttryck som passar till den figur de skapat.
Eleverna har sedan skapat en film där ljud och bild samspelar. Det är figuren som är i centrum och eleverna beskriver figuren tydligt. De berättar också om sitt uttryck. Filmerna är upplagda både på hemsidan och på Youtube och vi kommer nu att länka till några av dem:
Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3
Bloggens syfte var att ge eleverna möjlighet att se på instruktionsfilmer, träna på ämnesspecifika begrepp och att eleverna skulle kunna visa vad de gör i slöjden.
Bloggen och aktiviteten var kopplad till det andra kapitlet i Lgr11. På bloggens Om-sida kan du hitta mer information om kopplingen till läroplanen.
På bloggen kan vi läsa om ett projekt i årskurs 4, känslobudbärare. Eleverna har arbetat i par och har fått fokusera på två känslor. De har skapat en figur av spillvirke och hittat ett uttryck som passar till den figur de skapat.
Eleverna har sedan skapat en film där ljud och bild samspelar. Det är figuren som är i centrum och eleverna beskriver figuren tydligt. De berättar också om sitt uttryck. Filmerna är upplagda både på hemsidan och på Youtube och vi kommer nu att länka till några av dem:
Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3
Bloggens syfte var att ge eleverna möjlighet att se på instruktionsfilmer, träna på ämnesspecifika begrepp och att eleverna skulle kunna visa vad de gör i slöjden.
Bloggen och aktiviteten var kopplad till det andra kapitlet i Lgr11. På bloggens Om-sida kan du hitta mer information om kopplingen till läroplanen.
Kommentarer
Skicka en kommentar